آموزش


در اصل رك محافظ و محفظه ای است كه سرورو یا متعلقات شبکه مانند سوییچ ، روتر و مودم و ...در آن قرار می گیرد و با توجه به ساختمان رك هم از سرورمحافظت می كند و هم جهت تهویه مطبوع و هم جهت جلو گیری از صدمات فیزیكی از جمله ضربه و فشار و كارایی بهتر سرور آن را در خود جای می دهد.

معرفی انواع رک
 
رک های دیواری:
تجهیزات استاندارد شبکه  را می توان درون رک ها قرار داد. رک های دیواری معمولا دارای ارتفاع های ۵ ، ۶ ، ۷ ، ۹ یونیت هستند . یونیت واحد سنجش ارتفاع رک است و معادل ۵/۴۳ میلیومتر می باشد . عمق این رک ها نیز متفاوت است. عمق آنها می تواند ۳۵ ، ۴۵ یا ۶۰ سانتیمتر باشد. کید رک برای قرار گیری سوئیچ های کوچک غیر رکمونت برروی دیوار استفاده می شود و عمق آن فقط ۲۹ سانتیمتر است. رک های ۹ یونیت از تنوع بیشتری برخوردارند و پنل های بغل برخی از آن ها کاملا باز می شود. و امکان دسترسی به رک را از بغل فراهم می کند. برخی نیز امکان چرخش تا ۱۰۰ درجه را داشته وامکان دسترسی به پشت رک را برا یکاربر فراهم می آورد. نوع مذکور جهت سوئیچ هایی که ماژول پشت دارند استفاده می شود. امکان نصب پاور یونیت های ۳ و ۴ پورت و فن ۱۲ سانتیمتری نیز بر روی رک های دیواری وجود دارد.

رک های ایستاده:
رک های ایستاده استاندارد معمولا حهت قرارگیری در مرکز شبکه انتخاب می شوند . در این رکها ، انواع پچ پنل، سوئیچ، سرور، یو پی اس و سایر قطعات رکمونت ۱۹ اینچی را برای مدیریت آسانتر یکجا جمع می نمایند. از بالا و پائین ورودی برای انواع کابل دارند. همچنین از چهار طرف باز می شوند. ارتفاع این رک ها می تواند ۱۶ ، ۲۱ ، ۲۸ ، ۳۶ ، ۴۰ و ۴۴ یونیت باشد. و با عمق های ۶۰ ، ۸۰ ، ۱۰۰ سانتیمتر و بیشتر تولید می شوند. دارای دربهای شیشه ای یا تلقی فریم دار هستند. امکان نصب ۱ تا ۴ فن درون این رک ها وجود دارد و بطور پیش فرض دارای فقط یک فن می باشند. پاور ماژولهای ۸ پورت و ۹ پورت افقی درون این رکها نصب می شود و نسبت به ارتفاع زک می توان پاور ماژولهای عمودی نیز نصب کرد.

متعلقات رک شبکه
پچ پنل:
پچ پنل قطعه ای مستطیل شکل است که روی آن به تعداد مشخصی پورت شبکه وجود دارد مثلاً 24 پورت ، 48 پورت و .... در هنگام کابل کشی در هر قسمت از ساختمان چندین سوکت شبکه قرار می گیرد که ممکن است فعلاً بلا استفاده باشند و کاربری از طریق آنها به شبکه متصل نباشد اما باید این امکان باشد تا در هنگام افزایش کاربر این سوکت ها را وارد مدار شبکه کرد لذا متخصصان کابل کشی برای حل این مشکل از پچ پنل استفاده می کنند یعنی تمام کابل هایی که به سوکت ها متصل هستند را در یک نقطه که مرکز قرار گیری رک می باشد جمع آوری میکنند و آنها را وارد پچ پنل کرده و شماره گذاری می کنند تا در صورت لزوم هر سوکتی را که میخواهند با یک کابل کوچک شبکه به سوئیچ متصل کنند.

کیس رکمونت:
چنانچه مایلید سروری مخصوص نصب در رک داشته باشد می توانید کیس های رکمونت ۳ یونیت یا ۴ یونیت انتخاب کنید . این کیس ها با پاورهای ۴۰۰ وات عرضه می شوند . دارای درب قفل دار و فیلتر جلوگیری از ورود غبار به درون کیس هستند و به علت نوع طراحی حجم کمی از فضای رک را اشغال می کنند. فن نصب شده در درون این کیس فن ۱۲×۱۲ سانتیمتر می باشد.


طبقه ثابت رک:
طبقه های ثابت رک به سه نوع یک یونیت ، ۲ یونیت و تخت تقسیم می شوند. طبقه های یک یونیت که فقط در جلو رک پیچ می شوند برای قرارگیری تجهیزات سبک در رک استفاده می شوند و طبقه های ۲ یوینت برای تجهیزات با وزن متوسط. بر روی طبقه های تخت ثابت که چهار طرف رک پیچ می شوند می توان وزن های سنگینی مثل سرورهای تاور ، مونیتور ، یو پی اس و... قرار داد. طبقه های ثابت تخت نسبت به نوع رک دارای عمق های ۶۰ ، ۸۰ و ۱۰۰ سانتیمتری هستند.

طبقه متحرک رک:
جهت قرارگیری کی برد و موس درون رک کاربرد دارد. هنگامی که درب رک را باز می کنید بصورت کشویی جلو می آید و با قرارگرفتن
صندلی در زیر آن سرپرست شبکه می توان مانند یک میز از آن استفاده کند. متناسب با نوع رک با کشوهای متفاوت ۶۰ ، ۸۰ و ۱۰۰ سانتیمتری ارائه می شود.

فریم مونیتور:
در جلو مونیتور روی آدابتورهای جلو رک نصب می شود و مونیتور را با سایر تجهیزات درون رک هماهنگ می کند. برای مونیتورهای ۱۴ ، ۱۵ و ۱۷ اینچ مناسب می باشد.

حرارت سنج دیجیتالی:
حرارت سنج های دمای رک را مرتبا اندازه گیری نموده و بر روی نشانگر های دیجیتالی خود نمایش می دهند. این حرارت سنج ها دارای حافظه بوده و در صورت رسیدن دما به مقداری که سرپرست شبکه تعیین می کند فن های رک را روشن مینمایند. در دو نوع ایرانی با اندازه ۲ یونیت و خارجی با اندازه یک یونیت ارائه می شود. بطور معمول در بالاترین قسمت رک نصب می شود.

ترمینال پاور یا پاور ماژول:
دستگاه های نصب شده درون رک نیاز به انرژی الکتریسیته دارند. عمل توزیع برق در رک توسط ترمینال پاور انجام می شود و تنها کابل برقی که از رک خارج می شود کابل ترمینال پاور است. این ترمینال پاورها دارای ارت هستند که بهتر است سیم ارت آن حتما به زمین الکتریکی وصل شود. پریزهای بکار رفته درون آن طرح لگراند فرانسه می باشد و دارای کیفیت قابل قبولی است. انواع ۳ پورت و ۴ پورت آن برای رک های دیواری و ۸ پورت و ۹ پورت آن برای رکهای ایستاده بکار می رود. پاورهای ۸ پورتی دارای کلید نئون دار جهت روشن و خاموش کردن فن رک هستند. انواع ایستاده آن هم با پورت های بیشتر موجود است که به نسبت ارتفاع رک می توان آنرا بکار گرفت.

بلانک پنل:
صفحه های محافظی می باشند که به جهت جلوگیری از دسترسی به تجهیزات حساس نصب شده در داخل رک جهت ایمنی بیشتر در جلوی آن نصب می گردند. این بلانک پنل ها در انواع ۱ ، ۲ ، ۳ و ۴ یونیت عرضه می شوند.

فن رک:
فن ۱۲×۱۲ سانتیمتر که با ولتاژ ۲۲۰ ولت کار میکند و در قسمت فوقانی رک ها نصب می شود. دو نوع بوشی با کیفیت پایین تر و عمر کوتاه تر و بلبرینگی با دوام بیشتر و قیمت بالاتر در بازار وجود دارد. بدنه این فن ها می تواند پلاستیک و یا فلزی باشد . اگر فن را با دست بچرخانید چنانچه مدت زیادی بچرخد و بعد از حرکت باز ایستد بلبرینگی و در غیر این صورت بوشی می باشد. همچنین پروانه فن بلبرینگی را چنانچه به داخل فن فشار دهید با حرکت ارتجاعی به عقب باز می گردد.

قفل ریتال:
بر روی درب رک های ایستاده نصب می شود. شیشه رک برای این منظور باید در محل قفل برش خاصی بخورد. در مجموع قفل های محکم و با کیفیتی است و بسیار بهتر از قفل های شیشه ای معمولی عمل می کند.

پیچ و مهره رک:
این پیچ و مهره ها و واشرها از نوع آبکاری گالوانیزه می باشند که کیفیت پوشش آنها با آزمایشات Salt S تست و کنترل می گردد و در هر بسته ۵۰ سری کامل از این پیچ مهره ها وجود دارد. مهره های مذکور درون شکاف آدابتور های رک در محل دلخواه قرار می گیرند و نیاز به نگهداشته شدن توسط آچار هنگام بستن پیچ ندارند. واشرهای پلاستیکی سفید که زیر پیچ ها قرار می گیرند زیبایی خاصی به نمای رک می بخشند.

چرخ رک:
در هر رک ایستاده ۴ چرخ برای جابجایی و حرکت راحت تر می توان نصب کرد. چرخ های جلو معمولا دارای استوپ نگه دارنده برای ثابت کردن رک در محل نهایی هستند. این چرخها در ۳ سایز کوچک، متوسط و بزر گ عرضه می شوند.

لایت پنل:
لامپ فلورسنت که در بالای رک جهت روشنایی داخل رک نصب می شود. در هنگام قطع برق توسط UPS درون رک روشن می شود و کمک بزرگی برای سرپرست شبکه محسوب می گردد. این لایت پنل ها یک یونیت فضا اشغال نموده و دارای کلید روشن و خاموش بر روی خود هستند.

پنل LCD:
با این پنل بازشو می توان موس، مونیتور و کی برد را فقط با صرف فضای ۲ یونیت درون رک قرار داد.دارای لولای آبکاری شده خارجی و در مجموع ظاهری بسیار شیک به رک می بخشد. مونیتور LCD آن ساخت LG می باشد. در صورت استفاده از این پنل نیازی به طبقه متحرک نمی باشد. نوع دیگری از آن دارای کی برد و موس تاچ پد می باشد.

کمربند کابل:
کمربند پلاستیک کابل جهت بافتن کابل ها و یا آرایش رک ها بکار می رود. در کل استفاده فراوانی دارد . همچنین برای مهار کابل ها در کانال ها و تراکینگها از آن استفاده می شود. نوع دیگری از آن کمربند پارچه ای چسب دار با قابیلت باز و بست شدن می باشد که برای دسته سیم های بزرگتر کاربرد دارد.

کانال پلاستیکی:
برای نصب کابل ها در ساختمان های ساخته شده آنها را از درون داکت یا کانال های پلاستیکی عبور می دهند. به این شکل که راه هایی را برای عبور کابل توسط این کانال ها ایجاد نموده و همه کابل ها را از رک تا پریز شبکه از درون این گذرگاهها عبور می دهند. این کانال ها در اندازه های ۲ ، ۵/۲ ، ۳ ، ۴ ، ۵ ، ۶ و ۹ سانتیمتر عرضه می شوند. طول همه آنها ۲ متر است که اصطلاحا شاخه نامیده می شود.

تراکینگ فلزی:
جهت پیاده سازی یک سیستم کابل کشی استاندارد می توان از تراکینگ های فلزی استفاده کرد این تراکینگ ها اطراف اتاقها با فاصله مشخص از زمین نصب می شوند و انواع خطوط تلفن، شبکه، برق اضطراری، برق شهری و ... درون آنها انتقال داده می شود. انواع پریزهای ( فیس پلیت ) را می توان بر روی این تراکینگ ها نصب کرد. از دیگر خواص آن: ضد نویز بودن، سادگی نصب و افزایش و جابجایی ساده پورتها و تحمل وزن زیاد کابل ها می باشد.